Powstrzymajmy: Traktat pandemiczny (WHO), Europejska Unia Zdrowotna, Zmiany Praw Człowieka - linki



      * Traktat pandemiczny czy antypandemiczny? Stan choroby Świata, Ludzkości, gdzie "uzalezniony" od danego czynnika, przeczulony, cały czas skupia się na swojej obsesji - nazwa w tytule celowo użyta mimo oficjalnej narracji


      Co nam zagraża?
      Połączmy działania we wszystkich możliwych aspektach, aby powstrzymać zbliżający się światowy sanitaryzm - jeszcze mamy czas!

      Czy WHO ma konkurencję, i planowana Europejska Unia Zdrowotna ma być wprowadzona na poziomie EU jako samodzielnie funkcjonująca struktura? Czy może chodzi o wprowadzenie sanitaryzmu i na poziomie EU, i na poziomie światowym..?
      Warto wiedzieć co dla nas szykują - i z jednej i z drugiej strony - oraz podjąć działania.


      Poniżej zebrane tematy i ważne linki.

      (*** Materiały zostały zebrane we współpracy z mgr Katarzyną Sinclair ***)

    1. Traktat antypandemiczny (WHO jako zwierzchnik)

      - 10 korzyści z międzynarodowego traktatu antypandemicznego – infografika:

      https://www.consilium.europa.eu/pl/infographics/10-benefits-pandemic-treaty/ 22/10/2021

      - Ku międzynarodowemu traktatowi antypandemicznemu – infografika:

      https://www.consilium.europa.eu/pl/infographics/towards-an-international-treaty-on-pandemics/ 01/12/2021
      - Międzynarodowy traktat w sprawie profilaktyki i gotowości pandemicznej: https://www.consilium.europa.eu/pl/policies/coronavirus/pandemic-treaty/ 03/12/2022

      PETYCJA – STOP dyktaturze WHO – żądamy REFERENDUM

      https://www.petycjeonline.com/nie_dla_traktatu_who

    PODPISUJEMY!



    Co wiemy na temat podejmowanych działań?
           - " 1 grudnia 2021 r. 194 członków Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) porozumiało się co do rozpoczęcia procesu redagowania i negocjowania konwencji, umowy lub innego międzynarodowego instrumentu na podstawie konstytucji Światowej Organizacji Zdrowia, by poprawić profilaktykę, gotowość i reakcję pandemiczną."
           - do 1 marca ma się odbyć spotkanie organizacyjne w sprawie ustaleń treści, które traktat ma zawierać

    " Następnie, podczas 76 sesji Światowego Zgromadzenia Zdrowia w 2023 r., przedstawi on sprawozdanie z postępów prac, tak by instrument można było przyjąć do 2024 r."
    1. Europejska Unia Zdrowotna


      https://presidence-francaise.consilium.europa.eu/en/events/informal-meeting-of-health-ministers-epsco/ 10 luty 2022r.

      „W kontekście pandemii, podczas której Unia Europejska pokazała, jak ważna jest wspólna reakcja w dziedzinie zdrowia, 27 ministrów zdrowia państw członkowskich spotka się na tym nieformalnym posiedzeniu ministerialnym, aby omówić sposoby ułatwienia powszechnego dostępu do opieki zdrowotnej w oparciu o ambitny projekt "europejskiej unii zdrowotnej".”

      - Europejska Unia Zdrowotna: Ochrona zdrowia Europejczyków i wspólne reagowanie na międzynarodowe kryzysy zdrowotne

      https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/promoting-our-european-way-life/european-health-union_pl

      Komisja Europejska dąży do utworzenia Europejskiej Unii Zdrowotnej, w ramach której wszystkie kraje UE mogłyby przygotowywać się na ewentualne kryzysy zdrowotne i wspólnie na nie reagować, bez problemu pozyskiwać niedrogie i innowacyjne produkty medyczne oraz wspólnie doskonalić metody zapobiegania, leczenia i opieki w przypadku chorób takich jak choroby nowotworowe. Europejska Unia Zdrowotna oznacza:

    • lepszy poziom ochrony zdrowia naszych obywateli

    • większą gotowość UE i krajów członkowskich do zapobiegania ewentualnym pandemiom w przyszłości i do reagowania na nie

    • solidniejsze systemy opieki zdrowotnej w Europie.”

      - Europejska Unia Zdrowotna: HERA uruchamia pierwszy plan prac, w którym 1,3 mld euro przeznaczono na gotowość i reagowanie na stany zagrożenia zdrowia w 2022 roku

      https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/IP_22_928 10 luty 2022 r.

      Nowy Urząd ds. Gotowości i Reagowania na Stany Zagrożenia Zdrowia (HERA) przedstawia dziś pierwszy roczny plan prac, który w 2022 r. będzie dysponował budżetem w wysokości 1,3 mld euro na zapobieganie transgranicznym stanom zagrożenia zdrowia oraz na gotowość i szybkie reagowanie na takie sytuacje. Po przyjęciu planu prac na 2022 r. przez Zarząd HERA urząd ten może teraz rozpocząć wdrażanie działań, aby zwiększyć gotowość i zdolność reagowania w UE, zaradzić słabym punktom i strategicznym zależnościom oraz przyczynić się do wzmocnienia globalnej struktury w zakresie stanów zagrożenia zdrowia.”

      - Europejska Unia Zdrowotna: Strategia farmaceutyczna dla Europy

      https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/fs_20_2201 (pdf do pobrania)

      - Aktualności
      https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/promoting-our-european-way-life/european-health-union_pl#latest

    (POTRZEBA REFERENDUM RÓWNIEŻ)

    1. Prawa Człowieka (zmiana zapisów - dotyczy UK!)

      -Reforma ustawy o prawach człowieka: nowoczesna karta praw

      https://www.gov.uk/government/consultations/human-rights-act-reform-a-modern-bill-of-rights

      Rząd jest zaangażowany w aktualizację Ustawy o Prawach Człowieka z 1998 roku. Niniejsze konsultacje mają na celu zebranie opinii na temat propozycji rządu dotyczących rewizji Ustawy o Prawach Człowieka i zastąpienia jej Kartą Praw, w celu przywrócenia właściwej równowagi pomiędzy prawami jednostek, odpowiedzialnością osobistą i szerszym interesem publicznym.

      Rozdziały 1 i 2 przedstawiają tło krajowego i międzynarodowego kontekstu praw człowieka. Rozdział 3 analizuje kwestie, które pojawiły się w związku z praktycznym działaniem Ustawy o prawach człowieka z 1998 r. i przedstawia argumenty za reformą. Rozdział 4 szczegółowo przedstawia proponowane przez rząd reformy i ich uzasadnienie.”

    2. Kodeks Norymberski ( zmiana wynikająca ze zmiany zapisu Praw Człowieka.. w przyszłości? Warto zachować czujność.)

      - jest to w tym momencie tylko zasadne pytanie, natomiast jeśli Ktoś z Państwa dysponuje odpowiednim materiałem źródłowym, bardzo proszę o wklejenie w komentarzu

    ---------

    Link do Apelu Krytykacza Naukowego w kwestii wystąpienia z WHO (kwestia do przemyślenia w dobie zaistniałych okoliczności)
    https://krytykacznaukowy.blogspot.com/2022/02/stop-who-zachowajmy-suwerennosc-i.html

    ----

    -------

    -------- Dodatkowo: ------------


    Na stronie HHR (Health and Human Rights Journal) 20 listopada 2021 r. został opublikowany artykuł (1), w którym międzynarodowe środowisko prawnicze, działające w ramach obrony Praw Człowieka, zwraca uwagę na kwestie związane z Prawami Człowieka w kontekście przygotowywanego traktatu (anty-)pandemicznego. Możemy przeczytać wyrażone obawy związane z możliwym marginalnym traktowaniem Praw Człowieka w obliczu przyszłych zagrożeń pandemicznych, jak również zwrócenie uwagi na potrzebę przestrzegania „10 zasad Praw Człowieka dla traktatu antypandemicznego” (2), które to została wysłana do WGPR (Working Group on Strengthening WHO Preparedness and Response to Health Emergencies). Sformułowane zasady będą aktualizowane w wyniku szerokich konsultacji przeprowadzanych w 2022 r.


    Oto ich zapis (tłumaczenie - translator):

    „10 zasad dotyczących praw człowieka dla traktatu pandemicznego:


    Zasada 1 (Konsultacje i uczestnictwo): Traktat pandemiczny powinien zostać opracowany

    poprzez solidny proces partycypacyjny, pozwalający na pełny, równy, znaczący i skuteczny

    udział społeczeństwa obywatelskiego i organizacji społecznych na poziomie globalnym, regionalnym i krajowym od samego początku jego opracowywania. Sam traktat pandemiczny powinien przewidywać procedury dotyczące podejmowania decyzji i wdrażania krajowych i ponadnarodowych środków w zakresie gotowości i reagowania na pandemię, które umożliwiają pełny, równy, znaczący i skuteczny udział społeczeństwa obywatelskiego i organizacji społecznych.

    i skuteczne uczestnictwo społeczeństwa obywatelskiego i organizacji społecznych na szczeblu globalnym i krajowym we wszystkich platformach zarządzania i podejmowania decyzji.


    Zasada 2 (Ochrona praw człowieka): Traktat Pandemiczny powinien wzmacniać, uzupełniać

    i nie może umniejszać ani ograniczać skutecznego wywiązywania się z istniejących zobowiązań w zakresie Praw Człowieka w międzynarodowym prawie i standardach dotyczących Praw Człowieka.


    Zasada 3 (Systemy opieki zdrowotnej): Kierując się wielosektorowym podejściem "Jedno zdrowie", traktat pandemiczny powinien wspierać długoterminowe i przekształcające inwestycje w systemy zdrowia publicznego o odpowiedniej jakości, dostępności, akceptowalności i osiągalności we wszystkich społecznościach, oraz skutecznie regulować działania sektora prywatnego i publicznego, które mają wpływ na zdrowie publiczne w kontekście gotowości i reagowania na pandemię.


    Zasada 4 (Diagnostyka, lekarstwa, szczepionki i terapie): Traktat Pandemiczny

    powinien zakazywać wszelkich działań lub zaniechań państwa lub strony trzeciej, które służą zapobieganiu lub powodowaniu nieuzasadnione utrudnienia w sprawiedliwym dostępie do wysokiej jakości diagnostyki, leków, szczepionek i terapii, terapeutyków oraz innych odpowiednich produktów i usług zdrowotnych, a także potwierdzać pozytywne zobowiązanie państw, indywidualnie i zbiorowo, do zagwarantowania sprawiedliwego dostępu do wysokiej jakości

    diagnostyki, leków, szczepionek, terapii oraz innych odpowiednich produktów i usług zdrowotnych

    w kontekście pandemii.


    Zasada 5 (Oparte na prawach człowieka reagowanie na sytuacje zagrożenia zdrowia publicznego):

    Traktat o pandemiach powinien potwierdzić i wzmocnić zobowiązanie prawa międzynarodowego państw do zapewnienia, że wszelkie środki ograniczające przyjęte w rzekomym celu reagowania na zagrożenia pandemiczne i inne sytuacje zagrożenia zdrowia publicznego były zgodne z ich zobowiązaniami wynikającymi z prawa międzynarodowego w zakresie praw człowieka i nie były nadal stosowane po zakończeniu pandemii. Ogólnie rzecz biorąc, państwa nie powinny uchwalać ani wdrażać sankcji karnych lub podobnie represyjnych w celu egzekwowania środków reagowania na pandemię.


    Zasada 6 (Równość i niedyskryminacja): Traktat pandemiczny powinien potwierdzać zasadę

    zasadę równości wobec prawa, równej ochrony prawnej oraz zakaz dyskryminacji z powodów zakazanych przez prawo międzynarodowe w kontekście przygotowania do i reagowania na pandemie. Powinna ona potwierdzić zobowiązania państw w kontekście pandemii

    do podjęcia proaktywnych środków w celu realizacji praw człowieka osób bardziej narażonych na

    naruszenia Praw Człowieka, takich jak osoby, które są już marginalizowane i/lub należą do grup ryzyka.


    Zasada 7 (Odpowiedzialność i dostęp do wymiaru sprawiedliwości): Traktat pandemiczny powinien ustanowić dynamiczne, powszechne, okresowe i niezależne procedury i procesy przeglądu w celu ułatwienia odpowiedzialność osób wypełniających obowiązki wynikające z traktatu. Traktat pandemiczny powinien przypominać o prawo międzynarodowe zobowiązujące państwa do zapewnienia dostępu do wymiaru sprawiedliwości i skutecznych środków zaradczych w przypadku

    naruszeń i nadużyć praw człowieka, a także wymagać od państw zapewnienia takiego dostępu do wymiaru sprawiedliwości i skutecznych środków odwoławczych w odpowiednim czasie w kontekście ich krajowych reakcji na pandemię.


    Zasada 8 (Prawa gospodarcze, społeczne i kulturalne): Traktat Pandemiczny powinien zapewnić, że środki gotowości na wypadek pandemii były podejmowane z poszanowaniem i przyczyniały się do realizacji wszystkich praw człowieka, w tym w szczególności Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturowych (Economic, Social and Cultural Rights - ESCR), oraz że przyczyniają się do tego, by prawa te były realizowane oraz że reakcje na pandemie nie będą skutkowały naruszeniem żadnych praw człowieka, w tym ESCR.


    Zasada 9 (Solidarność/Współpraca międzynarodowa): Traktat Pandemiczny powinien zawierać

    indywidualne i zbiorowe zobowiązanie państw do angażowania się we współpracę i pomoc międzynarodową, a także ustanowić wymierne i obiektywne mechanizmy ułatwiające powszechną współpracę, skoordynowanego i sprawiedliwego korzystania z praw człowieka w ramach środków gotowości i środków reagowania na pandemię, w tym poprzez globalną solidarność w zakresie zdrowia na świecie.


    Zasada 10 (Informacje, technologie i dane): Traktat pandemiczny powinien potwierdzić

    obowiązek państw do proaktywnego zapewnienia dostępu do wszystkich informacji dotyczących zdrowia publicznego niezbędnych w gotowości i reagowaniu na pandemię, w tym poprzez publiczne rozpowszechnianie zdezagregowanych danych. Traktat pandemiczny powinien przewidywać zobowiązanie wprowadzenia przez państwa odpowiednich i skutecznych zabezpieczeń praw człowieka, gdy dane i technologie są wykorzystywane w określonym celu reagowania na pandemie lub przygotowania do nich, w szczególności przy wprowadzaniu nowych technologii i infrastruktury oraz nowych źródeł danych.”


    Bibliografia:

    1. https://www.hhrjournal.org/2021/11/human-rights-must-guide-a-pandemic-treaty/

    2. Working Draft: Human Rights Principles for a Pandemic Treaty”
    https://www.dropbox.com/s/s34vb3cpylit5fl/Pandemic%20Treaty%20HR%20Principles%2028%20Oct.pdf?dl=0


    Ad. 1. Tłumaczenie (translator)


    20 LISTOPADA 2021 R.

    "Prawa człowieka muszą przyświecać traktatowi o pandemii"


    Timothy Fish Hodgson, Roojin Habibi, Benjamin Mason Meier, Sharifah Sekalala, Ian Seiderman, Tomaso Falchetta, Thomas Schwarz, Letta Tayler, Sean Tait, Gerald Staberock, and Sara (Meg) Davis 

    "W listopadzie 2021 roku Światowe Zgromadzenie Zdrowia (WHA) zorganizuje specjalną sesję "poświęconą rozważeniu korzyści wynikających z opracowania" traktatu dotyczącego pandemii [1]. Sesja ta będzie opierać się na wysiłkach Grupy Pracującej nad Wzmocnieniem Gotowości WHO i Reagowania na Sytuacje Zagrożenia Zdrowotne (WGPR) w celu oceny korzyści wynikających z nowej konwencji, umowy lub innego międzynarodowego instrumentu Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dotyczącego gotowości i reagowania na pandemię. Prawa człowieka muszą przyświecać procesowi opracowywania reform i treści zobowiązań prawnych. Prawo do zdrowia nakłada na "państwa obowiązek zapewnienia profilaktyki, leczenia i kontroli chorób epidemicznych, endemicznych, zawodowych i innych" i dlatego jest centralnym elementem wszystkich środków mających na celu przygotowanie i reagowanie na pandemie.[2] Przyszłe reformy globalnego prawa zdrowotnego w obliczu pandemii COVID-19, w tym przyszły traktat pandemiczny lub inne międzynarodowe rewizje prawne, mogą potencjalnie wzmocnić lub osłabić centralny fundament zobowiązań wynikających z praw człowieka w celu wspierania zrównoważonych, sprawiedliwych i skutecznych wysiłków mających na celu zapobieganie, przygotowanie i reagowanie na przyszłe pandemie.

    Szeroki zakres organów w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) wielokrotnie naciskał na państwa, aby przyjęły oparte na prawach człowieka odpowiedzi na pandemię, z niewielkim jednak skutkiem. Zamiast tego, wiele państw zaniedbało opartą na prawach gotowość i reakcje na COVID-19. Krajowe systemy opieki zdrowotnej często zaniedbywały systemy zdrowia publicznego w zakresie zapobiegania chorobie, a krajowe reakcje podważały zdrowie seksualne i reprodukcyjne oraz prawa z nim związane, miały nieproporcjonalnie duży wpływ na szereg zmarginalizowanych populacji i nie zapewniły sprawiedliwego dostępu do szczepionek przeciwko COVID-19. [3] Odzwierciedlając krytykę ze strony władz w ramach systemu praw człowieka ONZ, niezależne przeglądy odpowiedzi WHO wzięły państwa na celownik, między innymi, za ich niezdolność lub niechęć do współpracy w przyjmowaniu opartych na prawach człowieka podejść do zapobiegania i ograniczania sytuacji kryzysowych w zakresie zdrowia publicznego.[4] Te naruszające zdrowie publiczne odpowiedzi osłabiły odpowiedź na pandemię, z Sekretarzem Generalnym ONZ deklamującym "pandemię naruszeń praw człowieka"[5].

    Potencjalne opracowanie traktatu pandemicznego może rozszerzyć i spotęgować te niepowodzenia, stwarzając wyraźne ryzyko, że "zobowiązania w zakresie praw człowieka zostaną utracone, rozmyte lub źle skonstruowane w wysiłkach zmierzających do zmiany kształtu globalnego prawa zdrowotnego"[6]. "Wciąż istnieją obawy, że pośpiesznie ustanowiony proces tworzenia traktatu może nie angażować w odpowiedni sposób społeczeństwa obywatelskiego i organizacji społecznych, pozwalając państwom na powrót do zwyczaju "zbyt łatwego spychania na bok międzynarodowych ram praw człowieka"[7]. Wiodący badacze, naukowcy, eksperci i obrońcy praw człowieka ostrzegają, że reformy globalnego prawa zdrowotnego mogą jeszcze bardziej zmarginalizować prawa człowieka w globalnym zarządzaniu zdrowiem. Aby temu zapobiec, grupa takich ekspertów zebrała się, aby opracować "Dziesięć zasad praw człowieka dla traktatu pandemicznego", które mogłyby pomóc w kierowaniu negocjacjami traktatowymi.[8]

    W celu zapewnienia opartego na prawach rozwoju przyszłego traktatu, procesy konsultacyjne kierowane prawem do uczestnictwa są zarówno konieczne, jak i wymagane przez prawo międzynarodowe.[9] WGPR nie przyznała podmiotom niepaństwowym możliwości zabierania głosu na swoich regularnych spotkaniach, a po początkowym okresie całkowicie zamkniętych sesji, tylko organizacje pozarządowe pozostające w oficjalnych stosunkach z WHO mogły nawet obserwować dyskusje. Międzynarodowe prawo dotyczące praw człowieka oraz najlepsze praktyki w zakresie globalnego zarządzania zdrowiem wymagają pełnego i znaczącego udziału szerokiego grona organizacji społeczeństwa obywatelskiego i społeczności lokalnych, a w szczególności jednostek i grup marginalizowanych[10]. Wymaga to również, aby państwa o niskich i średnich dochodach oraz organizacje społeczeństwa obywatelskiego i społeczności lokalnych z tych państw miały prawo głosu w pracach nad przyszłym traktatem pandemicznym. Znaczący globalny udział w procesie redakcyjnym jest niezbędny do zapewnienia, że jakikolwiek traktat pandemiczny będzie w pełni i konsekwentnie obejmował zasady praw człowieka niezbędne do kierowania gotowością i reagowaniem na przyszłe sytuacje kryzysowe w zakresie zdrowia publicznego i spróbuje zrealizować aspirację, że COVID-19 jest "ostatnią pandemią."[11]


    Poza procesem reformy globalnego prawa zdrowotnego, treść traktatu pandemicznego musi podtrzymywać konkretne zobowiązania w zakresie praw człowieka. W szczególności, traktat pandemiczny musi być oparty na prawie człowieka do zdrowia, wynikającym z Konstytucji WHO i określać wysiłki na rzecz: utrzymania podstawowych zdolności w zakresie zdrowia publicznego; zapewnienia dostępności, osiągalności i jakości diagnostyki, leków, szczepionek, terapii i innych usług zdrowotnych; oraz zapewnienia dostępu do podstawowych potrzeb podczas blokad. [12] W szerszym ujęciu, jako fundament traktatu pandemicznego, zasady praw człowieka mogą i powinny stanowić ramy dla opartych na prawach praktyk w zakresie zdrowia publicznego, w tym sprawiedliwości i niedyskryminacji w reagowaniu na pandemię, udziału ze strony dotkniętych społeczności, przejrzystości w podejmowaniu decyzji przez rząd oraz odpowiedzialności za wyniki zdrowotne i ochronę praw.[13] Oceniając ograniczenia praw człowieka w celu ochrony zdrowia publicznego, traktat pandemiczny powinien stanowić podstawę do wyjaśnienia restrykcyjnych środków przyjętych w odpowiedzi na zagrożenia pandemiczne oraz ustanowić mechanizmy monitorowania w celu ułatwienia odpowiedzialności państwa na mocy globalnego prawa zdrowotnego.[14]


    Te elementy proceduralne i merytoryczne są równie niezbędne do ułatwienia powszechnej realizacji prawa człowieka do najwyższego osiągalnego standardu zdrowia. Wspierając państwa w realizacji tych zobowiązań w zakresie praw człowieka w zapobieganiu, leczeniu i kontroli zagrożeń pandemicznych, kluczowe będzie wzmocnienie globalnego zarządzania zdrowiem poprzez WHO, które powinno nadać ramy skutecznej współpracy i pomocy międzynarodowej w sposób, który stoi na straży zdrowia i praw człowieka.[15] Prawo do zdrowia stanowi podstawę globalnej solidarności w zakresie gotowości i reagowania na pandemię, ale aby zrealizować te globalne zobowiązania, konieczne będzie, aby WHO i jej państwa członkowskie włączyły prawa człowieka do głównego nurtu rozwoju przyszłego traktatu pandemicznego.


    Ponadto, traktat pandemiczny nie będzie w stanie sprostać obecnym wyzwaniom związanym z nierównym dostępem do szczepionek i leków przeciwko COVID-19 na całym świecie, o ile światowi przywódcy nie wprowadzą w trybie pilnym tymczasowych zwolnień z obowiązku przestrzegania praw własności intelektualnej w celu zwiększenia dostępności i dostępu do szczepionek i leków potrzebnych do zwalczania trwającej pandemii COVID-19. Zaniechanie tego jest równoznaczne z ciągłym naruszaniem zobowiązań państw w zakresie praw człowieka, co najmniej w zakresie prawa do zdrowia, życia, równości i nauki.[16]"


    *

      Podziękowania dla Staowarzyszenia Evolucja za możliwość wykorzystania grafiki.
----

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

EGCG z zielonej herbaty oraz forsycja - naturalne leki - leczą a także zapobiegają C19!

Walka z rakiem: GRAVIOLA zawiera aż 74 składników przeciwnowotworowych! 'Turboraki... cz. II'

Brak dowodów - czyli brak jakichkolwiek badań